Publieksonderzoek in cijfers
Tijdens de h3h biënnale zijn bezoekers uitgenodigd deel te nemen aan een online publieksonderzoek. 41% van de genodigden heeft de enquête ingevuld.
Tijdens de h3h biënnale zijn bezoekers uitgenodigd deel te nemen aan een online publieksonderzoek. 41% van de genodigden heeft de enquête ingevuld.
De kloosters van de Heilige Driehoek in het Noord-Brabantse Oosterhout vormden van 3 juni t/m 16 juli het bijzondere toneel voor een hedendaagse kunstbiënnale van internationale allure. In zes weken tijd ontving de derde editie van de h3h biënnale ruim 20.500 bezoekers. De tweede editie van de biënnale in 2021 trok 22.500 bezoekers.
Bent je tijdens je bezoek aan de biënnale nieuwsgierig geworden naar hoe de Sint Paulusabdij er van binnen uitziet, wat de geschiedenis van het gebouw is en hoe het religieuze leven er daar vandaag de dag uitziet?
De kloosters van de Heilige Driehoek in het Noord-Brabantse Oosterhout vormen voor de derde keer het bijzondere toneel voor een hedendaagse kunstbiënnale van internationale allure. De h3h biënnale voert door de kloosters en langs parkachtige tuinen, weidse landerijen en oude dreven waar je werken tegenkomt van 27 kunstenaars.
Studio Frank Havermans, opgericht in 1999 ontwikkelt strategische interventies in opdracht en op eigen initiatief. Het werk ontstaat vanuit een combinatie voor het sociale aspect van architectuur en stedelijke dynamiek met ontwerptechnische fascinaties voor constructies, zwaartekracht en het taktiele. Zijn werk herdefinieert letterlijk de herkenbare openbare ruimte.
FACE YOURSELF is onderdeel van ons educatieprogramma en een kans voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar. We zoeken jong beeldend talent onder de nieuwe generatie Brabantse jongeren: ‘Laat je zien en ben trots op wie je bent!’.
Romee van Oers maakt schilderijen waarin vormen lijken te willen bewegen, elkaar aantrekken of afstoten. Deze dynamiek verkent Romee in opstellingen die ze maakt en bestudeert. Hier overlappen, vouwen en buigen materialen en worden nieuwe verhoudingen zichtbaar tussen ontstane vormen. Op directe en spontane wijze wordt dit omgezet naar het doek.
Als abstracte schilder sluit Ine Vermee aan bij de abstract geometrische en minimalistische kunst die haar oorsprong heeft in de jaren vijftig en zestig. De afgelopen decennia werkte ze consequent en met enorme focus aan een onderzoek van het witte schilderkunstige vlak in relatie tot de omgeving.
De symbolische betekenis die wij aan planten toekennen is misschien wel zo oud als de mens zelf. De rode roos staat voor liefde, varens voor oprechtheid en klimop voor trouw. Al een tijd lang verzamelt Anne Geene planten die op bekende plaatsen groeien en maakt ze foto’s van planten die van bekende mensen zijn.
Gaandeweg gaat alles van Loek Grootjans (Arnemuiden, 1955) oeuvre over in de Storage for Distorted Matter. Een langdurig project van hem. Alles wat de kunstenaar mentaal en fysiek achterlaat krijgt een plaats in dit project. Zijn kunst, maar ook alles wat is gelieerd aan de kunstenaar en zijn wereld, wordt opgeslagen, geregistreerd en gearchiveerd.
Kunstmanifestatie h3h biënnale Oosterhout (3 juni -16 juli 2023) brengt een hommage aan de in 2022 overleden documentair fotograaf en fotojournalist Piet den Blanken (Wijbosch 1951-Guatalama Stad 2022). Den Blanken reisde veel en maakte over de hele wereld foto’s met als aandachtspunt sociaal onrecht.
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden, is het cliché. Maar het nieuwe campagnebeeld voor de h3h biënnale bestaat uit één woord en wel honderd kleuren, in allerlei nuances! Berry van Gerwen is de vaste ontwerper van de h3h biënnale en ook deze keer weer verantwoordelijk voor de vormgeving van alle communicatiemiddelen.
Mark is lid van het team van de h3h biënnale. Hij is technisch en creatief producent: samengevat: artistiek producent. In dit interview vertelt hij over zijn werk achter de schermen.
Lisette de Greeuw (1990) werkt in, rond en door taal. Ze gebruikt transformaties als een methode en vertalingen als materiaal. Ze ontwikkelde een lexicon gebaseerd op borduurpatronen waarin tekens naar kleuren verwijzen om beelden te maken. Dit zorgt voor een afstand tot de kijker en tegelijkertijd functioneren de tekeningen als een ‘hulpmiddel naar het eigenlijke werk’.
Beeldend kunstenaar Paulien Oltheten analyseert menselijk gedrag in de open ruimte, vaak in direct contact met voorbijgangers. Ze filmt, fotografeert en maakt tekeningen, waarbij ze zich vooral focust op het fysieke aspect, de dagelijkse rituelen en routines van mensen en objecten.
Wessel Verrijt (1992, Lierop NL) maakt sculpturen, architecturale voertuigen die als personages, of zoals hij het zelf omschrijft: als ‘hybride entiteiten’ tot leven komen tijdens performances. De oorsprong van Verrijts werk ligt in gevonden materialen. Verzamelde stukken materiaal worden door hem geassembleerd tot nieuwe vormen, die de sporen van hun herkomst en geschiedenis dragen.
JCJ Vanderheyden (’s-Hertogenbosch 1928-2012) maakte tot eind jaren zestig abstracte schilderijen. Daarna schilderde hij bijna tien jaar niet, maar legde hij zich volledig toe op experimenten met geluid en video, en onderzocht hij, onder andere in zelfgebouwde cabines abstracte begrippen als tijd, licht en ruimte.
David Claerbout is een van de meest vernieuwende en geprezen kunstenaars op het gebied van bewegende beelden. Zijn oeuvre bevindt zich op het snijvlak van fotografie, video, 3D en nieuwe media. Hij is opgeleid als schilder, maar raakte steeds meer geïnteresseerd in tijd, door onderzoek naar de aard van fotografie en film.
Delphine Courtillot (Parijs, 1972) studeerde schilderkunst en fotografie aan de École Nationale Supérieure des Beaux-arts in Parijs. In 2015 ontdekte ze het werken met keramiek en werd betoverd door de mogelijkheden en eigenschappen van dit medium. Haar artistieke benadering is gebaseerd op de poging een link te leggen met een zeer oud verleden van de mensheid.
Een kleine update over het project van Rudy Luijters: Carduelis carduelis. Eerst waren de kaardenbollen gezaaid en verpot. Nu zijn de meesten inmiddels al tot flinke rozetten uitgegroeid.
Op de h3h biënnale tonen 24 kunstenaars uit binnen- en buitenland, op uitnodiging van Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans, nieuwe en bestaande werken, geïnspireerd door de unieke locatie en de rijke historische en spirituele tradities.
Deze week ontvingen we het droevige bericht dat Rabi Koria op 22 oktober is overleden. Rabi Koria is 34 jaar geworden. Dat stemt ons droevig, maar we zijn dankbaar voor zijn wonderbaarlijk werk en zijn blij dat we deze bijzondere man gekend hebben.
Voor Elise ’t Hart (1991), opgegroeid in een muzikantenfamilie, is het belang en de aanwezigheid van muziek en geluid vanzelfsprekend. Zowel tijdens de vooropleiding van het Codarts Rotterdams Conservatorium als op de Hogeschool voor de kunsten in Utrecht ontwikkelde ze zich tot een geluidskunstenaar die muziek, geluid en beeldende kunst met elkaar combineert.
Rudy J. Luijters (Den Haag, 1955) is een in België wonende Nederlandse kunstenaar. Uitgaande van nauwkeurige cultuurhistorische en natuurlijke waarnemingen en registraties komt Luijters tot consistente voorstellen of opvattingen.
De derde editie van deze biënnale vindt plaats onder de nieuwe naam h3h biënnale van 3 juni t/m 16 juli 2023. De titel is dit keer Geloof, een van de drie Christelijke deugden die in deze reeks aan bod komen. De curatoren Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans geven wederom vorm aan deze kunstroute. De komende maanden wordt de selectie van circa 25 kunstenaars bekend gemaakt.
Curatoren Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans geven hun artistieke visie op het thema Geloof. Al tijdens de vorige editie van de biënnale spraken ze binnen het team over het thema Geloof. Ze kwamen al snel uit bij de oorspronkelijke betekenis van het begrip, dat van vertrouwen en overtuiging.
De lange naam ‘Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek’ werd in de volksmond steeds meer ingekort tot ‘biënnale Oosterhout’. De Heilige Driehoek speelt een grote rol in onze tweejaarlijkse kunstroute, dat moest terugkomen in de naam en beeldmerk.
Woon je in Oosterhout of omgeving en ben je flexibel inzetbaar? Stichting Kunst in de Heilige Driehoek zoekt voor de h3h biënnale Oosterhout een vrijwilligerscoördinator.
De eerste sponsor is een feit! We zijn erg blij met de toezegging van het Oosterhoutse kantoor Rijppaert & Peeters Advocaten. Zij steunen de 3e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek met een financiële bijdrage. Op donderdag 3 maart werd de sponsorovereenkomst getekend.
Het Kröller-Müller Museum heeft één van de sculpturen, Untitled (WD 101986) uit 2018 aangekocht, met steun van Vereniging Rembrandt. Untitled is een van de weinige sculpturen in steen van Kapoor in Nederland en past heel goed in de beeldencollectie van het museum.
Wij beginnen het jaar met goed nieuws. De curatoren van de 2e biënnale, Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans gaan ook de 3e editie, met als thema -geloof- samenstellen. En naast de kloostergemeenschappen van Paulus Abdij en Sint Catharinadal gaat ook Onze Lieve Vrouwe Abdij weer deelnemen aan de 3e editie.
De 2e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek vond plaats van 10 juli t/m 15 augustus. Om meer inzicht te krijgen in de bezoekerssamenstelling, waardering en aanbevelingen werd er een publieksonderzoek uitgevoerd onder bezoekers van de biënnale.
Afbouw en afscheid van de 2e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek. Het was mooi om te zien hoe de lang gekoesterde plannen van curatoren Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans eindelijk werkelijkheid werden. De biënnale was te zien van 10 juli t/m 15 augustus.
De verwachtingen waren hoog gespannen voor de 2e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek. Met overweldigende én positieve belangstelling van de media, een uitverkocht laatste weekend en in totaal meer dan 22.000 enthousiaste bezoekers kunnen we terugblikken op een zeer geslaagde biënnale.
Artikel uit Museumtijdschrift nr. 5, juli-augustus 2021. De tweede editie van de Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek in Oosterhout is een ontmoeting tussen eeuwenoude kloosters en kersverse kunst. Dat levert onder het hoogst actuele thema ‘Hoop’ aangename verrassingen op.
Interview met de twee curatoren: Hendrik Driessen, voormalig directeur van Museum De Pont in Tilburg, en Rebecca Nelemans, kunsthistorica, schrijver en tentoonstellings maker. Vele malen doorkruisten zij het gebied en wisselden onderling hun ideeën uit.
Leaning into the bamboo is een improvisatie voorstelling door Birgit Gunzl, celliste Dianne Verdonck en Oene van Geel op altviool. Er wordt gedanst met lange bamboe-strips als die voor het Oloïde paviljoen zijn gebruikt.
Er worden drie speciale architectuurrondleidingen door ons georganiseerd met als thema: Dom Bellot & Dom van der Laan. Stichting BLASt zorgt voor de gidsen. De rondleiding vindt plaats in de Sint-Paulusabdij.
De afgelopen dagen gingen de deuren steeds iets meer open… Pers en genodigden hebben al eerder een voorproefje gekregen van al het moois dat de 2e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek te bieden heeft. Vanaf vandaag is iedereen welkom!
Op verzoek van het bestuur van de Biënnale, die 10 juli 2021 wordt afgetrapt, hebben vrijwilligers van VV Oosterhout de belijning van een voetbalveldje verzorgd. Terwijl de ouders naar kunst kijken kunnen de kinderen eventueel hun kunsten vertonen op het veldje.
Tijdens de Biënnale kom je ogen tekort en worden je zintuigen geprikkeld door alle bijzondere werken die er te zien zijn. Aan de inwendige mens is natuurlijk ook gedacht. Want een Biënnale bezoek is niet compleet zonder een pauzemomentje.
Pim Buwalda (72) is voor de tweede keer vrijwilligerscoördinator bij de Biënnale. Voor de tweede Biënnale groeide het aantal vrijwilligers van 120 naar 175. Zonder die vrijwilligers is het evenement onuitvoerbaar.
Interview in magazine Collect, rubriek De wandeling. Door Koos de Wilt met Monique Verhulst en Cock Gorisse.
De coronacrisis toonde ook hoe veerkrachtig de kunstwereld is. Het initiatief Four Flags werd in april 2020 ‘geboren’ in de woning boven galerie Fons Welters.
‘Het meest bijzondere van deze Biënnale? Voor mij in ieder geval dat zij in Oosterhout plaats vindt.’ Monique Verhulst heeft ‘all over the world’ in allerlei functies aan Biënnales en tentoonstellingen meegewerkt.
De online kaartverkoop voor de Oosterhoutse Biënnale is gestart. Een dagticket kost 15 euro en met korting 12,50 euro. Een passe-partout kost 25 euro. Lees hier het bericht uit BNDeStem, editie Oosterhout van 11 mei 2021 door Geert Nijland.
Gesprek met curatoren biënnale. Een hoopvolle uitdaging in De Heilige Driehoek. Lees het interview uit Weekblad Oosterhout van 5 mei 2021 van Hans van der Prijt met curatoren Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans.
We zijn blij met ons nieuwe campagnebeeld. Het ontwerp van Berry van Gerwen op basis van een foto van het werk van kunstenaar Jeppe Hein geeft op de juiste manier vorm aan het thema van de Biënnale: HOOP. Het stemt ons in ieder geval vrolijk en optimistisch!
De Sint Paulusabdij dankt zijn mooie kapittelzaal en gastenverblijf aan ‘selfmade man’ Dom Hans van der Laan. Deze monnik was ook architect en werd later één van de grondleggers van de Bossche School.
GrensGeluiden 25 april: Rebecca Nelemans is een van de curatoren van de Biënnale in de Heilige Driehoek in Oosterhout die wordt gehouden van 10 juli t / m 15 augustus met 23 kunstenaars. Luister hier het interview terug.
Sinds een aantal jaar zijn het wijnranken die de akkers rondom Sint-Catharinadal sieren. De koeien en maïs hebben plaats gemaakt voor druiventrossen.
2021 is door de Provincie Noord-Brabant uitgeroepen tot het Brabants Kloosterjaar. Maar liefst vier kloosterordes hebben hun jubileum dit jaar. Zo ook in Sint-Catharinadal, waar de orde van de norbertinessen hun 750 jarig jubileum vieren.
De nationale Boomfeestdag is traditiegetrouw de derde woensdag in maart. Daarvoor waren wij nét iets te laat. Daarom hadden wij gisteren onze eigen Boomplantdag!
Wist je dat het gebied De Heilige Driehoek zijn naam dankt aan het feit dat hier drie kloostergemeenschappen een aaneengesloten gebied bewonen? Nog een leuk weetje: in het gebied zijn 6 rijksmonumenten, 22 gemeentelijke monumenten en 1 landgoed te vinden.
Van 10 juli t/m 15 augustus zijn in het prachtige gebied De Heilige Driehoek in Oosterhout voor de tweede maal veelal nieuwe, tijdelijke installaties en beelden te zien. De curatoren van de 2e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek, Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans, verzorgen de artistieke invulling van deze editie, die als thema ‘Hoop’ heeft.
Het thema Hoop lijkt door de toestand in de wereld met de dag actueler te worden. Het is belangrijk voor kinderen en jongeren om dit thema vorm te geven en zich hierover uit te spreken. Al ver vóór de corona crisis lag het educatieve plan van h19 klaar, maar de urgentie om hier, samen met de kinderen en jongeren van Oosterhout, iets heel bijzonders van te maken is alleen maar gegroeid.
Wij zijn heel blij met ons vrijwilligersteam! De eerste livestream bijeenkomst van dit jaar vond plaats op 16 februari.
Binnen de stichting was het tijd voor verdere professionalisering van de organisatie. Binnen onze stichting was het tijd voor verdere professionalisering van de organisatie. Daarom zijn er een paar wijzigingen doorgevoerd. Projectleider Monique Verhulst is benoemd tot directeur van de Biënnale Oosterhout. Het bestuur is uitgebreid met enkele bestuursleden én er is een nieuwe voorzitter benoemd.
Eén van de doelstellingen van de Rotaryclub Oosterhout is om maatschappelijke relevante bijdrages te leveren aan de maatschappij. Voor de Biënnale HOOP hebben zij samen met de Bouwschool Breda en het Hanze College Oosterhout het project ‘renovatie Appelschuurtje’ geadopteerd en zijn zij bezig met de uitvoering daarvan.
Vandaag maakt het bestuur van de Stichting Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek in Oosterhout bekend dat de tweede editie van de biënnale dit jaar geen doorgang vindt en is verplaatst naar volgend jaar zomer. De 2e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek, met als thema ‘Hoop’, stond aanvankelijk gepland voor dit najaar.
In 2017 werd voor de eerste keer in Oosterhout de Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek gehouden. Een ambitieuze ontmoeting tussen drie indrukwekkende historische kloosters en hedendaagse kunst van hoog niveau. In dit najaar volgt de tweede editie met als thema: Hoop.
De Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek van 12 september tot en met 18 oktober 2020 wordt iets om naar uit te kijken. Curatoren Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans hebben zowel het prachtige Oosterhoutse kloostergebied als 20 hedendaagse nationale en internationale topkunstenaars de aandacht gegeven die ze verdienen.
De afgelopen maanden hebben de curatoren van de 2e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek in Oosterhout, Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans, gewerkt aan de artistieke invulling van deze editie van de biënnale, die als thema ‘Hoop’ heeft.
De tweede editie van de Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek zal plaatsvinden in het najaar van 2020 en wordt samengesteld door de curatoren Hendrik Driessen (tot eind juni 2019 directeur van museum De Pont in Tilburg) en Rebecca Nelemans (zelfstandig curator).
Het gebied ‘De Heilige Driehoek’ dankt zijn naam aan drie monumentale, door grote kloostertuinen en landerijen omgeven kloostercomplexen, gelegen in een kleinschalig, agrarisch landschap in Oosterhout, Noord-Brabant.